Len si to predstavte. Ležíte pri bazéne, popíjate prosečko a jemný karibský vetrík sa pohráva s vašimi vlasmi (teda pokiaľ sa nestriháte šestkou, ako ja). Z vášho supermoderného inteligentného domu sa ozýva príjemná, nevtieravá, hudba. Dali ste ho postaviť neďaleko pláže, lebo výhľad na more vás nabíja pozitívnou energiou. Pracovná doba je pre vás cudzie slovo a váš šéf je nesmierne sympatický. Pozeráte sa naňho každý deň v zrkadle. Áno, ste to vy. 🙂 Good looking. Máte radi slobodu a užívate si ju vždy, keď chcete. Napríklad aj dnes…
Zrazu sa zobudíte a… ruka v šerbli. Na budíku je 6:30, dážď steká po okennom skle a vy musíte bežať do práce…
No nič. Nevadí. Tento sen stále môžete žiť. Podnikanie využívajúce páku online sveta vám ho dokáže splniť. Bude to ľahké? Hell no! Nebude to ani také ľahké, ani také rýchle, ako si myslíte. Ale dá sa to. V tomto článku sa spolu pozrieme, ako začať podnikať na internete.
Začatie online podnikania je pomerne zložitou a nesmierne komplexnou témou. Ak však poznáte overenú postupnosť krokov, ktoré môžete realizovať, celkový proces sa výrazne zjednoduší a zrýchli. Váš projekt tak naberá omnoho jasnejšie kontúry už vo svojom úvode. Váš úspech v online svete stojí a padá na vašej schopnosti predávať vaše produkty alebo služby svojim zákazníkom.
A viete, čo sa hovorí? Dobré sa vraj predáva samo. Stačí vám kvalitný produkt a ste v poho. Tak určite. 🙂 Asi preto stojí 30 sekundová reklama v slovenskom televíznom „prajmtajme“ desiatky tisíc eur a jedna sekunda reklamného spotu na Super Bowle 180 000 dolárov. Niekto nám tu asi chce nanútiť nekvalitné veci. 🙂
Bohužiaľ. Realita podnikania na internete je samozrejme trochu iná. Kvalita vašich produktov a služieb je síce nesmierne dôležitá, ale sama o sebe, nestačí. Ak vás zákazníci nepoznajú, nedôverujú vám, sú opatrní, obávajú sa toho, či im dokážete poskytnúť služby vo vami prezentovanom čase a zodpovedajúcej kvalite. Realizácia predaja bude pre vás v tomto bode extrémne náročný a nesmierne vyčerpávajúci proces.
Položme si ale otázku, či to nejde aj jednoduchšie. Mám pre vás dobrú správu, ide. Ak nechcete roky prešľapovať na mieste, musíte poznať a efektívne využiť online nástroje, ktoré máte k dispozícii (viac o tom nájdete najmä v bode č. 3).
A tu prichádza druhá dobrá správa. Ak dočítate tento článok do konca, nájdete v ňom komplexné informácie ako sa postaviť k začatiu podnikania na internete. Minimálne budete poznať svoje možnosti. Výber tej správnej kombinácie potom už bude samozrejme čisto na vás.
Predtým než sa pustíte do ďalšieho čítania, ešte jedna vec. Bez roboty to nepôjde. Ani Rím nepostavili za deň. Na konci dňa to bude tak, ako so stavbou domu – bude to trvať aj stáť 2-krát toľko, ako ste čakali. Takže, ak už teraz tušíte, že to nebude pre vás, ušetrím vás trápenia. Nemusíte čítať ďalej. Vyložte si nohy a pustite si telku. Trápenie s podnikaním nechajte na druhých. Ak som vás ale neodradil, verím, že to za to bude stáť.
Tak teda: Ako začať podnikať na internete? Najprv sa spolu pozrime na to, aké výhody, ale aj nevýhody, nám online podnikanie vlastne prináša. Aby som vás navnadil, začneme najskôr výhodami. 🙂
Výhody podnikania na internete
Podnikanie na internete vyžaduje nižšie náklady na prevádzku ako offline podnikanie, pretože nemusíte platiť prenájom priestorov, náklady na energie, platy zamestnancov a ďalšie prevádzkové náklady.
Ďalšou z výhod je globálna pôsobnosť. Online podnikanie vám totiž umožňuje získavať klientov z celého sveta, bez ohľadu na miesto vášho pobytu. Môžete sedieť s notebookom na Lamai beach (vrelo odporúčam) a vybavovať objednávku zo štátov.
Online podnikanie vám ponúka flexibilitu. Umožňuje prácu z kancelárie, domova alebo akéhokoľvek miesta s internetovým pripojením.
Širšie možnosti marketingu sú ďalšou z výhod tohto druhu podnikania. Realizovať sa môžete na sociálnych sieťach, v PPC reklame, v reklame na vlastnom webe, či pri e-mail marketingu.
Online podnikanie má však aj svoje nevýhody, poďme si teda spomenúť aj tie.
Nevýhody podnikania na internete
Silná konkurencia. Online trh je pomerne konkurenčný a nájsť si svoje miesto môže byť ťažšie, než sa na prvý pohľad môže zdať.
Pri tomto druhu podnikania budete zároveň závislí na technológiách. Asi vás neprekvapí, že podnikanie na internete vyžaduje pripojenie na internet. Okrem toho ste samozrejme odkázaní na využitie technológií, ktoré môžu byť náchylné na výpadky a zlyhania.
V online prostredí je trochu ťažšie získať dôveru zákazníkov, keďže pre nich môže byť zložité posúdiť váš produkt alebo službu bez toho, aby si ho mohli fyzicky prehliadnuť.
Aj napriek týmto nevýhodám, je z môjho pohľadu situácia pomerne dobre riešiteľná, najmä ak viete, čo robíte. A vy to od dnes budete vedieť.
Výborne. A teraz už si môžeme podrobne popísať jednotlivé kroky, ktorých nasledovanie vás, dúfajme, privedie k vytúženému cieľu.
1. Zvoľte si podnikateľský nápad
Zvoľte si oblasť, v ktorej sa chcete realizovať, prípadne produkt, ktorý chcete predávať. Najdôležitejšie v tejto fáze je v sústrediť svoju energiu do oblasti, v ktorej ste doma a o ktorú máte záujem. Ak vás vaša práca nebude baviť, veľmi rýchlo sa dostanete do stavu, v ktorom to budete chcieť vzdať. Viem, o čom hovorím. Keby ma to nebavilo, už aspoň 10-krát by som skončil. V podnikaní je jediná istota, nič nepôjde tak, ako ste si to predstavovali. To niekedy dokáže slušne demotivovať a pokiaľ nemáte pevnú vôľu a zanietenie pre danú prácu, pravdepodobne nebudete úspešní. A pritom stačí tak málo – vytrvať.
Voľba oblasti podnikania je kľúčovým prvkom podnikania. Neunáhlite sa preto. Ak si zvolíte nesprávny smer, veľmi ľahko sa vám stane, že sa budete musieť vrátiť z kratšej cesty.
2. Vyberte si obchodný model
Nebojte sa, za touto strašidelnou formuláciou sa neskrýva nič zložité. Jednoducho povedané, musíte sa rozhodnúť, akým spôsobom budete svoj produkt alebo službu predávať. Môžete sa napríklad rozhodnúť pre vytvorenie vlastného e-shopu, predaj na existujúcej platforme (napr. Amazon) alebo vytvorenie vlastného affiliate marketingu, či online kurzov. Pre úplnosť si uveďme niekoľko bežne používaných obchodných modelov:
- E-commerce – vytvorenie e-shopu, kde zákazníci môžu nakupovať rôzne produkty. Segment sa delí na B2B (predaj od firiem pre firmy), B2C (od firiem k spotrebiteľom – napr. Alza), C2B (napr. freelanceri dopytujúci firmu), C2C (napr. Bazoš).
- Predplatné – predaj produktov alebo služieb, ktoré sú zákazníkom poskytované na pravidelnej báze výmenou za pravidelné platby (napr. Netflix).
- Reklamný model – predaj reklamného miesta na webových stránkach alebo sociálnych médiách pre inzerentov (napr. Google AdSense).
- Affiliate marketing – získavanie provízií za predaj produktov alebo služieb iných spoločností prostredníctvom odkazov alebo odkazových kódov (napr. Dognet).
- Freemium – ponúkanie základných služieb zadarmo, pričom sa spoplatňujú pokročilejšie funkcie alebo služby (napr. Skype).
- P2P (peer-to-peer) – vytváranie platformy pre zákazníkov, ktorí môžu svoje produkty alebo služby predávať alebo zdieľať s inými zákazníkmi (napr. Zltymelon).
- Abonentný model – predaj prístupu k digitálnemu obsahu alebo službám, ktoré sú k dispozícii len pre zákazníkov s platným predplatným (napr. DennikN).
- Dropshipping – predaj produktov bez potreby fyzického držania skladových zásob, tým že výrobky sú doručované priamo od výrobcu alebo dodávateľa.
- Crowdfunding – získanie financií od jednotlivcov alebo skupín na podporu nových projektov alebo produktov (napr. Buy Me a Coffeee, Herohero).
- White-labeling – predaj produktov alebo služieb pod vlastnou značkou, ktoré sú vyrobené alebo poskytované tretími stranami.
Tak čo, ktorý model vám najviac sadol? Na začiatok si zvoľte le jeden, nikto ale nehovorí, že neskôr nemôžete k nemu pridať aj ďalši.
3. Vytvorte vašu online prítomnosť
Ak chcete začať podnikať na internete, pravdepodobne sa trápite otázkou, ako sa zviditeľniť a stať sa v očiach zákazníkov dôveryhodným partnerom. Môžete poskytovať unikátnu službu alebo predávať tie najkvalitnejšie výrobky, ak ale o vás nikto nebude vedieť, nemôže si od vás ani nič kúpiť.
V prvom rade je potrebné zistiť, kde trávia čas vaši zákazníci. Tam za nimi musíte prísť. Musíte sa im ukázať a predstaviť (pokiaľ možno nenásilne). Ako ale zistiť, ktoré miesta navštevujú? Soudruzi v Similarwebe, vďakabohu, pravidelne zverejňujú štatistiku návštevnosti webov v rámci jednotlivých krajín vrátane Slovenska. Poradie sa samozrejme priebežne mení. Aktuálne vyzerá nejako takto:
Zdroj: https://www.similarweb.com/top-websites/
And, the winner iiis: Google. To som zrejme nikoho neprekvapil. Na druhom mieste je ale stále Google (prostredníctvom svojej služby Youtube). Bronzovú medailu získava sociálna sieť Facebook (a s odretými ušami sa do top ten nedostala jeho dcéra Instagram, ktorá obsadila jedenástu priečku). Z mienkotvorných médií dosiahli stále úžasnú zemiakovú pozíciu Aktuality. Tak, a to by sme mali základ do našej podnikateľskej polievky. Poďme si to rozobrať na drobné.
Využitie služieb spoločnosti Google má pre vás, ako začínajúceho podnikateľa nesmierne výhody a z dostupných možností vám prináša pravdepodobne najvyššiu pridanú hodnotu. Je to teda prvá voľba drvivej väčšiny začínajúcich (ale aj skúsenejších) podnikateľov. Niektoré zo služieb sú dokonca k dispozícii zdarma (teda, aspoň zatiaľ). Pozrime sa spoločne na tie najdôležitejšie benefity.
Z hľadiska vašej potreby zviditeľnenia sa v zákazníckej komunite, je pre vás obrovskou výhodou vysoká návštevnosť Google-u, ktorú môžete využiť vo váš prospech. Ak sa vaša stránka objaví na prvej strane výsledkov jeho vyhľadávania, môžete získať množstvo návštevnosti a potenciálnych zákazníkov. Podariť sa Vám to môže predovšetkým vďaka optimalizácii vášho webu pre vyhľadávače (SEO – Search Engine Optimalization) alebo spusteniu PPC (Pay Per Click – platba za kliknutie) reklamy.
V prvom rade je potrebné vytvoriť registráciu na Google My Business. Tá vám umožní zobrazovať vami poskytnuté informácie širokej verejnosti. Kompletne a správne vyplnený profil môže diametrálne zvýšiť vašu online viditeľnosť. Google následne automaticky pomáha zákazníkom nájsť váš subjekt prostredníctvom vyhľadávania alebo návštevy Google máp.
Ďalšiu významnú podporu predstavuje PPC reklama Google Ads. Prostredníctvom nej môžete zobrazovať vaše reklamy na prvej stránke vyhľadávania. Reklamné výsledky sa zobrazujú nad organickými (neplatenými) výsledkami. To vám môže pomôcť rýchlejšie získať zákazníkov a zvýšiť predaj vašich výrobkov alebo služieb.
Potom už stačí len sledovať štatistiky a upravovať podľa nich vašu predajnú stratégiu. A kde takéto dáta môžete nájsť? Aj na to má Google odpoveď v podobe Google Analytics. Je to robustný nástroj, ktorý umožní podrobnú analýzu vášho webu. Vďaka nemu môžete sledovať návštevnosť vašej webovej stránky a získať veľmi cenné informácie o vašich zákazníkoch, ako napríklad ich početnosť, preferencie, druh využívaných zariadení alebo správanie. To vám pomôže pri prispôsobovaní vášho obsahu a určovaní marketingovej stratégie. Bez dát ste jednoducho slepí. Google vám tak otvára oči.
Google je mocný nástroj, ktorý vám dokáže podať pomocnú ruku v takmer každom segmente vášho podnikania. Ak chcete byť múdrejší ako ja (čo by nemal byť zas tak neprekonateľný problém) vzdelávať sa môžete prostredníctvom služby Google Grow, v ktorej nájdete slušné množstvo online kurzov, ktoré vám pomôžu naštartovať vaše podnikanie a zabezpečia váš osobnostný rozvoj.
Google Shopping je zasa platforma, ktorá vám umožňí predávať vaše produkty a zobrazovať ich v rámci produktových výsledkov vyhľadávania. To vám môže pomôcť získať viac zákazníkov a zvýšiť predaj vašich výrobkov.
Ak potrebujete vytvárať dokumenty (kto by to nepotreboval?) zabudnite na Word a Excel. Google Docs vám umožní vytvárať, editovať a zdieľať dokumenty online. Budete tak môcť pracovať s inými ľuďmi na svojom projekte z akéhokoľvek miesta na svete.
Aby toho nebolo málo, Google vám dá k dispozícii aj dátové úložisko. Google Drive vám poskytne online priestor pre ukladanie, spracovanie a správu dát vašich projektov a ich online zdieľanie vami určeným osobám. Ide o bezpečné, spoľahlivé a výkonné riešenie.
Potrebujete zabezpečiť obchodné online stretnutie s vašim potenciálnym zákazníkom? Google myslel aj na to. Na platforme Google Meet si na pár klikov vytvoríte video konferenciu, ktorá vám umožní vytvárať a zúčastňovať sa virtuálnych schôdzok. Môžete tak byť v kontakte s vašimi zákazníkmi z celého sveta.
A je toho ďaleko viac. Kalendár, chat, formuláre prezentácie,… You name it. Kéžby sme takových Gúglú měli více. 🙂
Alternatívy Google-u
Na poli vyhľadávačov neexistuje momentálne hráč, ktorý by dokázal konkurovať aktuálnej ponuke siete Google.
S nástupom umelej inteligencie sa však situácia môže zmeniť. Pomerne slušný rast zaznamenal vyhľadávač Bing vlastnený spoločnosťou Microsoft. Je populárny najmä v anglicky hovoriacich krajinách, ale má aj značnú používateľskú základňu na Slovensku. Jeho potenciál zvyšuje implementácia Chat GPT, ktorá výrazne zjednodušuje vyhľadávanie.
Pokiaľ sa vaša cieľová skupina nachádza v Českej republike, môžete využiť aj služby vyhľadávača seznam.cz, ktorý je veľmi populárny. Ponúka podobné funkcie ako Google, vrátane možnosti zobrazovať reklamy a prehľadávať internet.
Obr.: Freepik, úprava: Radovan Hýbl
V rámci sociálnych sietí je obrovským hráčom spoločnosť Facebook. Vaša prítomnosť na tejto sieti vám taktiež môže prinášať viacero výhod, poďme si rozobrať tie najvýznamnejšie.
Dosah a viditeľnosť. Facebook má veľkú a aktívnu užívateľskú základňu, čo znamená, že existuje potenciál zvýšiť svoju viditeľnosť a osloviť veľké množstvo zákazníkov.
Facebook vám poskytuje možnosť interakcie so zákazníkmi, napríklad prostredníctvom komentárov, správ alebo hodnotení, ktoré vám umožňujú komunikáciu s vašimi potenciálnymi a existujúcimi zákazníkmi. Môžete im zodpovedať ich otázky a riešiť s nimi prípadné problémy.
Facebook vám umožní zdieľanie vami vytvoreného obsahu, napríklad obrázkov, videí alebo článkov. Tie môžu zaujať vašich zákazníkov a upriamiť pozornosť na vašu značku, produkty alebo služby.
Facebook ponúka rôzne reklamné nástroje, ktoré môžu byť účinné pri získavaní nových zákazníkov. Tieto nástroje umožňujú cieliť reklamy na konkrétne publikum na základe ich demografických údajov a správania.
Facebook vám poskytuje aj nástroje na sledovanie výkonu vašich reklám, čo vám umožňuje merať úspešnosťsvojich kampaní a prispôsobiť vašu marketingovú stratégiu na základe analýzy výsledkov.
Organický dosah Facebooku, ako aj jeho reklamný potenciál bohužiaľ priebežne klesajú, avšak stále ide o najväčšiu sociálnu sieť s určitým potenciálom.
Alternatívy Facebooku.
Instagram je vizuálna sociálna sieť, ktorá je vlastnená spoločnosťou Facebook. Vzhľadom na to je možné využiť oboch sietí a zadávanie reklamných kampaní z jedného miesta.
YouTube je masívna platforma umožňujúca zdieľanie videí a spúšťanie reklamy. Je vlastnená spoločnosťou Google (holding Alphabet Inc.), čo predstavuje konkurenčnú výhodu pre tých, ktorí využívajú jej služby.
LinkedIn je sociálna sieť, ktorá ponúka reklamu zameranú na obchodné a profesionálne publikum.
Twitter umožňuje zdieľanie krátkych správ. Ponúka možnosti reklamy pre firmy, ktoré sa chcú pripojiť k rozhovoru o určitých témach a zdieľať svoje názory.
TikTok je sociálna sieť, ktorá sa zameriava na zdieľanie krátkych videí. Užívatelia môžu napríklad vytvárať videá s hudbou, tancami, vtipmi, návodom na kreatívne projekty a podobne. Táto sociálna sieť sa stala obľúbenou najmä medzi mladými používateľmi a je v súčasnosti jednou z najpopulárnejších sociálnych sietí na svete. Ak sa vaša cieľovka nachádza medzi nimi, nemáte čo riešiť. Ak tak, len bezpečnostné riziká spojené s jej používaním vyjadrené Národným bezpečnostným úradom.
Obr.: Freepik, úprava: Radovan Hýbl
Vlastný web
Vlastníctvo webu vám na jednej strane rozširuje možnosti Google-u a Facebooku, keďže v spojení ich reklamou umožňuje realizáciu konverzných aktivít. Na strane druhej vám umožňuje fungovať podľa vlastných podmienok, čo je luxus, ktorý u vami nevlastnených platforiem nemáte. Treba si uvedomiť, že vaše podnikanie sa môže zo dňa na deň diametrálne zmeniť zamietnutím prístupu alebo zmenou podmienok na týchto platformách. A nebudete s tým vedieť nič urobiť. Online podnikanie preto treba postaviť na webe, ako základnom kameni, okolo ktorého sa následne vystavajú pozície podporných služieb.
Poďme si teda pomenovať základné výhody vlastníctva webu.
Vlastnenie webovej stránky vám umožňuje byť prítomným online, čo znamená, že môžete získavať nových zákazníkov a oslovovať tých existujúcich.
S vlastnou webovou stránkou máte úplnú kontrolu nad obsahom, ktorý na nej publikujete, takže môžete zdieľať informácie o vašich produktoch alebo službách presne tak, ako chcete.
Máte kontrolu nad optimalizáciou pre vyhľadávače (SEO – Search Engine Optimalization), čo sa môže odzrkadliť v zvýšení viditeľnosti vo vyhľadávaní získaním lepšej pozície.
Webová stránka vám umožňuje prezentovať vašu značku alebo podnikanie v profesionálnom svetle a zvýšiť tak dôveryhodnosť v očiach vašich zákazníkov.
S webovou stránkou môžete ľahko sledovať výkon vašej stránky a zistiť, ktoré stránky sú najnavštevovanejšie a ako dlho na nej používatelia zostávajú.
Webová stránka vám umožňuje automatizovať určité činnosti, ako napríklad online objednávky a platby, čím zlepšujete efektivitu a časovú úsporu.
Webová stránka umožňuje využitie rôznych online marketingových nástrojov, ako sú sociálne médiá, e-mailový marketing a PPC (pay-per-click) reklama.
S webovou stránkou môžete osloviť zákazníkov po celom svete, čím sa otvárajú nové možnosti a príležitosti pre rast vášho podnikania.
Obr.: Freepik, úprava: Radovan Hýbl
Pokiaľ nemáte dostatok skúseností a neviete si poradiť s problematikou vstupu na internet alebo jednoducho len máte málo času, rád vám pomôžem. Neváhajte ma kontaktovať. V rámci portfólia mojich služieb poskytujem aj službu Startup – zviditeľnenie začínajúceho podnikateľa na internete. V odkaze nájdete všetky podrobnosti ohľadom zloženia balíka, ako aj jeho ceny.
Linkbuilding
Ďalšou možnosťou pre zviditeľnenie vášho podnikania je tzv. linkbuilding. Ide o proces získavania spätných odkazov na vašu webovú stránku. Linkbuilding vám pomáha zlepšiť pozície vašej stránky v organických výsledkoch vyhľadávačov. Keďže mnohé vyhľadávače považujú odkazy na stránku za dôkaz kvality obsahu, linkbuilding môže pomôcť zlepšiť autoritu a hodnotenie vašej stránky.
Linkbuilding môže zvýšiť návštevnosť vašej stránky, keďže spätné odkazy môžu privádzať návštevníkov z iných webov na vašu stránku,
Zároveň, keď vaša stránka získava odkazy od iných stránok, môže to pomôcť zvýšiť povedomie o vašej značke a zlepšiť jej viditeľnosť.
Vybudovanie vysoko kvalitných odkazov z relevantných autoritatívnych webových stránok môže pomôcť zlepšiť vašu online reputáciu a zabezpečiť váš dlhodobý rast.
A kde takéto odkazy môžete získavať? Napríklad písaním autorských článkov u partnerov, výmenou odkazov s podnikateľskými webmi zo súvisiacich odvetví alebo nákupom spätných odkazov a zmienok u relevantných mediálnych publisherov.
Ak potrebujete zvýšiť návštevnosť vášho webu, zvážte nás, ako zodpovedného pratnera pre linkbuilding. Ponúkame budovanie spätných odkazov za zlomok bežných cien. Ponúkame aj garantované formáty s určenou minimálnou návštevnosťou. Portfólio našich linkbuildingových služieb nájdete v našom cenníku. Pre osobitné podmienky nás neváhajte kontaktovať.
4. Zvoľte si spôsoby platby
Keďže sa pohybujeme v online priestore, hotovostné platby púšťame z hlavy. Navyše, kto by sa chcel trápiť s fyzickou alebo virtuálnou pokladnicou? Aké možnosti máme vlastne k dispozícii?
Niektoré služby je možné uhrádzať bankovým prevodom na základe fakturácie. To je viac menej najjednoduchší spôsob.
Ďalšou možnosťou je implementácia platobnej brány na váš web. Najčastejšie používanými platobnými bránami sú PayPal, Stripe, Klarna, GoPay, TrustPay, 24pay, Global Payments, Besteron alebo Comgate.
Jednotlivé platobné brány sa líšia nielen obľúbenosťou a náročnosťou implementácie, ale aj výškou poplatkov za vykonávané transakcie. Cenové podmienky sa môžu meniť v čase. Odporúčam preto dôsledne ich vyhodnotiť a zodpovedne zvážiť výber platobnej brány.
5. Vytvorte relevantný obsah
Kvalitný a hodnotný obsah na vašom webe, sociálnych sieťach alebo iných platformách je kľúčový. Bez neho sa vám predaj bude realizovať len veľmi ťažko. Záujem zákazníkov získate predovšetkým obsahom, ktorý má edukatívny charakter alebo zabáva. Ideálne oboje. Kvalitný obsah sa podpisuje aj pod zlepšenie SEO, sú to spojené nádoby.
6. Testujte
Pred spustením svojich platforiem sa uistite, že všetko funguje správne. Testovať, testovať, testovať. Ako hovoril Vladimír Iljič. Preverte funkčnosť e-mailov (ak vám nebudú správne doručované, pretože nemáte správne nastavené prijímanie e-mailov v e-mailovom klientovi, ani nezistíte, že existuje dopyt po vašej službe), otestujte funkčnosť platobnej brány, doručovania tovaru, či zákazníckej podpory.
Testujte aj užívateľskú prívetivosť webu. Dokáže na ňom zákazník nájsť to, čo hľadá? Vytvorte focus group a zadajte účastníkom pokyny, akú akciu majú na webe vykonať. Podarilo sa im splniť zadané ciele? Ak nie, máte pred sebou ešte kopec roboty. Použitie focus group podľa výskumov eliminuje 75 až 80% problémov.
Analyzujte zákaznícke správanie prostredníctvom kvalitatívnej analytiky. Zistíte tak chybné alebo nelogické umiestnenia prvkov. Použite website crawler na identifikáciu nefunkčných linkov a konštrukčných vád. Takto by sa dalo určite pokračovať do rána, ale myslím, že už máte jasnú predstavu, čo tým chcem povedať.
7. Rozbehnite marketing
Toto bude asi trochu bolieť. Bez marketingu to úplne asi nepôjde. Alebo takto. Ak chcete dosahovať výsledky v rozumnom čase, bez marketingu to nepôjde. Ak vám to váš rozpočet dovolí, snažte sa naplno využívať bezplatné možnosti a doplňte ich aj nejakou tou investíciou do propagácie. Získate tak k dispozícii čas, ktorý môžete využiť v podnikaní. Na začiatku podnikania ho budete mať vždy málo. Spravte si marketingovú stratégiu a rozhodnite sa, ktoré nástroje budete využívať. Bude to SEO, PPC, socky alebo nebodaj affiliate? To už nechám na vás.
8. Monitorovanie a analýza
Monitorujte svoj web, sledujte konkurenciu, pozorujte správanie zákazníkov, sústreďte svoju pozornosť na štatistiky predaja a vyhodnocujte úspešnosť a efektivitu vašej marketingovej stratégie. Na základe týchto dát môžete prispôsobiť svoje podnikanie a zlepšiť svoje podnikateľské výsledky.
No a to je v kocke všetko. Verím, že teraz už poznáte odpoveď na otázku: „Ako začať podnikať na internete?“ Nie je to jadrová fyzika, čo poviete? Je to len o niečo zložitejšie. 🙂 Popísal som elementárne kroky, ktoré môžete urobiť, aby ste začali podnikať na internete. Problematika je omnoho komplexnejšia, ale tieto kroky predstavujú minimum, ktoré vám dokáže prinášať najväčšiu hodnotu za investovaný čas. Samozrejme, každý z vás je iný a môže mať rôzne spôsobilosti, potreby, či očakávania. Takže to neberte ako dogmu. Jednotlivé kroky si pokojne upravte v závislosti na vašich konkrétnych stanovených cieľoch. Prajem vám veľa úspechov a držím vám palce. Čím viac sa vám bude dariť, tým viac prostriedkov odvediete do štátneho rozpočtu a naša spoločnosť bude o to prosperujúcejšia. 🙂
Ak vás článok zaujal, pokojne ho zdieľajte na sociálnych sieťach. Môžete tak urobiť jediným kliknutím na ikonu vašej siete. Neváhajte sa podeliť v komentároch o váš názor, prípadne položiť otázky súvisiace s predmetom článku. Prípadné návrhy na spracovanie ďalších tém mi môžete poslať na môj e-mail. Prajem vám všetko dobré.